Biblia răspunde cine este Duhul lui Dumnezeu:
Duhul Tatălui.
Duhul lui Hristos.
Domnul este Duhul.
Mângâietorul.
Duhul adevărului.
Duhul harului.
Duhul de viaţă al lui Dumnezeu.
Duhul de viaţă în Hristos.
Suflarea gurii lui Dumnezeu.
Suflarea lui Hristos.
Fața lui Dumnezeu.
Ochii lui Hristos.
Glasul lui Dumnezeu.
Gândul lui Dumnezeu.
Gândul lui Hristos.
Mâna lui Dumnezeu.
Degetul lui Dumnezeu.
Puterea lui Dumnezeu.
Slava lui Dumnezeu.
Lumina lui Dumnezeu.
Lampile lui Dumnezeu.
Duh de indurare, rugăciune, înţelepciune, de pricepere, de sfat, de tărie, de cunoștință, de frica de Domnul.
Duhul prorociei si al prorocilor.
Uleiul, alifia, ploaia, inima nouă.
Arvuna lui Dumnezeu.
Slobozenia lui Dumnezeu.
Impartasirea lui Dumnezeu.
Fagaduinta Tatălui.
Fagaduinta Fiului.
Darul lui Dumnezeu.
Locuitorul din templul sufletului.
Conținutul inimilor noi.
Sigiliul lui Dumnezeu.
...
Pentru romano-catolici, Duhul Sfânt este a treia persoană a Dumnezeirii, coegal şi coetern cu Tatăl si Fiul.
Pentru Ortodocși, Evanghelici, si majoritatea celorlalte culte creștine este acelaşi lucru, o altă persoană...
Pentru
creștinii valdenzi, albigenzi, hughenoti, anabaptisti, frații moravi,
sabatarieni si alte minorități persecutate, Duhul lui Dumnezeu era
Spiritul launtric al lui Tatălui care a fost împărtășit si Fiului, iar
apoi împărtășit oamenilor.
Pentru pionierii si fondatorii AZS ai anilor 1850-1930, Duhul Sfânt era definit astfel:
Duhul
Sfânt este prezența continua si universală a lui Isus atât pe
pământ,cat şi în inima copiilor lui Dumnezeu. Acest spirit din inima ne
face sa strigăm, ca si Isus, Ava!, adică Tată!
"Care este diferenţa dintre Spiritul Sfânt şi spiritele slujitoare
(îngerii); sau sunt identice?
Răspuns:
"Spiritul Sfânt este energia grandioasă a Dumnezeirii, viaţa şi
puterea lui Dumnezeu care porneşte de la El spre toate părţile
universului, şi realizând astfel o legătură vie între tronul Său şi
toată creaţia. După cum este exprimat de un alt autor: „Spiritul
Sfânt este suflarea vieţii spirituale în suflet. Împărtăşirea Spiritului
este împărtăşirea vieţii lui Hristos.” ( Ellen White,nota noastra )
Astfel, Hristos devine prezent pretutindeni. Folosind o ilustrare
grosolană, asemenea unui telefon care poartă vocea cuiva, făcând
astfel ca vocea să fie prezentă la mile depărtare, Spiritul Sfânt
poartă întreaga putere
a lui Hristos făcându-L prezent pretutindeni împreună cu întreaga
Sa putere, şi făcându-L descoperit în armonie cu Legea Sa. Astfel,
Spiritul este personificat în Hristos şi Dumnezeu, dar niciodată
descoperit ca o persoană separată. Niciodată nu ni se spune să ne
rugăm Spiritului; ci
lui Dumnezeu pentru Spirit. Nu găsim niciodată în Scriptură
rugăciuni către Spiritul, ci pentru Spirit." (M.C.Wilcox, 1911,
Întrebări şi Răspunsuri Culese din Colţul Întrebărilor de la Semnele
Timpului, pag.181,182)
Pentru Adventistii de astăzi (de după anul 1930), Duhul Sfânt este socotit din nou ca o
altă persoană distincta de Tatăl Şi Fiul, asa cum cred de fapt si
catolicii si toţi ceilalți urmasi ai consiliului de la Niceea 325 d.H.
Iata ce spune Biserica Catolica:
“Biserica
a studiat acest mister cu mare grija si, dupa PATRU SECOLE DE
CLARIFICARE, a decis sa formuleze doctrina in felul urmator: IN UNITATEA
DUMNEZEIRII EXISTA TREI PERSOANE - TATAL, FIUL SI DUHUL
SFANT..."(Handbook for Today’s Catholic, page 11)
In
cartea "Manualul Teologiei Adventiste de Ziua a Saptea" in care este
expusa teologia oficiala a bisericii AZS, la pagina 138 citim
urmatoarele referitor la doctrina Trinitatii sau punctul nr. 2 din
principiile fundamentale de credinta:
“Conceptul Trinităţii,
şi anume ideea că trei sunt una, nu este în mod explicit specificat, ci
este numai ASUMAT” (Fernando L. Canale, the Handbook of Seventh-day
Adventist Theology, page 138, ‘Doctrine of God).
Ce inseamna cuvantul "asumat"? Iata ce spune dictionarul Oxword:
- A accepta ceva ca fiind adevar dar fara a avea vreo dovada pentru asta - (Oxford Advanced Learner's Dictionary)
Un alt teolog AZS a spus:
„Rolul
Trinității în doctrina despre Dumnezeu a ridicat dintotdeauna
întrebări. Un motiv este faptul că însuși cuvântul nu se găsește în
Biblie, dar și faptul că NU EXISTĂ NICI O MĂRTURIE CLARĂ A ACESTE IDEI.
Dar Biblia așează
temelia pentru formularea ei și conceptul reprezintă o dezvoltare a
conceptelor și afirmațiilor biblice. Așa că, cu toate că doctrina
Trinității nu este o parte din ceea ce Biblia însași spune despre
Dumnezeu, EA ESTE O PARTE DIN CEEA CE BISERICA TREBUIE SĂ SPUNĂ pentru a
apăra conceptul biblic despre Dumnezeu... Putem găsi sugestii ale
acestei doctrine în Vechiul Testament și expresii preliminare despre ea
în Noul... Așa cum sugerează aceste versete, ideea Trinității își are
precedentele în Biblie, chiar dacă doctrina deplină a Trinității nu se
găsește acolo” (The Reign of God, An Introduction to Christian Theology
from a Seventh-day Adventist Perspective. by Richard Rice. 1985. Andrews
Uni Press).
"Nu stingeți Duhul!"1Tes. 5,19
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.