”Aşa cum s-a specificat şi în alte locuri, Adventiştii de ziua a
şaptea nu au alt crez decât Biblia; dar ei păzesc câteva puncte de
credinţă bine definite, pentru care se simt pregătiţi să dea socoteală
“oricui îi întreabă”. Următoarele declaraţii pot fi considerate un
rezumat al principalelor învăţături ale credinţei lor religioase, asupra
cărora există, din câte ştim, o susţinere unanimă în întreaga Biserică.
Adventiştii cred:
I.
Că există un singur Dumnezeu, o fiinţă spirituală, personală, creatorul
tuturor lucrurilor, omnipotent, omniscient, etern, infinit în
înţelepciune, sfinţenie, dreptate, bunătate, adevăr şi milă,
neschimbător şi pretutindeni prezent prin reprezentantul Său, Duhul
Sfânt (Ps. 139:7).
II. Că există un
singur Domn, Isus Hristos, Fiul Tatălui cel Veşnic, prin care au fost
create toate lucrurile şi prin care sunt menţinute, că El a luat asupra
Sa natura seminţei lui Avraam pentru mântuirea neamului nostru omenesc;
că El a trăit între oameni, plin de har şi de adevăr, a trăit ca exemplu
al nostru, a murit ca jertfă pentru noi, a fost înviat pentru
îndreptăţirea noastră, S-a înălţat pentru a fi singurul nostru Mântuitor
în Sanctuarul din ceruri, unde, prin meritele sângelui Său vărsat
obţine iertare şi împăcare pentru păcatele tuturor celor care vin la El
cu regret; şi că la sfârşitul lucrării Sale ca preot, înainte ca să-și
ia tronul de Rege, El va face marea ispăşire pentru păcatele tuturor
celor pocăiţi şi astfel păcatele lor vor fi atunci şterse (Fapte 3:19)
şi îndepărtate din Sanctuar, după cum este ilustrat în serviciul
preoțesc din vechime (Leviticul) care prefigura şi prevestea lucrarea
Domnului nostru în ceruri (Vezi Lev. 16; Evrei 8:4,5; 9:6,7 etc).*
III.
Că Sfintele Scripturi ale Noului şi Vechiului Testamentau fost date
prin inspiraţia lui Dumnezeu şi conţin toată descoperirea voiei Sale
dată omului, fiind singura autoritate infailibilă, atât pentru credinţă,
cât şi pentru practică.
IV. Că botezul
este un ritual al bisericii creştine, care urmează credinţei şi
pocăinţei — un ritual prin care noi comemorăm învierea lui Hristos şi
prin acest act noi ne exprimăm credinţa în moartea şi învierea Sa, şi
datorită ei, credinţa în învierea tuturor sfinţilor în ziua de apoi, şi
că nici o altă modalitate de botezare nu reprezintă mai bine aceste
convingeri ca cea prescrisă de Scripturi, anume, botezul prin scufundare
(Rom. 6: 3-5; Col. 2: 12).
V. Că
naşterea din nou înseamnă schimbarea completă necesară pentru a fi
compatibili cu împărăţia lui Dumnezeu, şi constă în două schimbări
majore: prima, o schimbare morală produsă prin convertire şi vieţuire
creştină (Ioan 3:3-5), iar a doua, o schimbare fizică la a doua venire a
lui Hristos, prin care, cei morţi sunt înviaţi pentru veşnicie, iar cei
ce sunt în viaţă sunt transformaţi pentru nemurire, într-o clipă,
într-o clipeală de ochi (Luca 20:36; 1Corint. 15:51,52).
VI.
Că profeţia este o parte a revelaţiei lui Dumnezeu dată omului, că ea
se află în Scriptură şi ne este de folos pentru învăţătură (2Timotei
3:16); că ea ne este dată nouă şi copiilor noştri (Deut.29:29); că,
departe de a fi învăluită în mister, profeţia constituie în mod special
Cuvântul lui Dumnezeu ca o candelă pentru picioarele noastre şi ca o
lumină pe cărarea noastră (Ps.119:105; 2Petru 1:19), că este pronunţată o
binecuvântare asupra celor ce o studiază (Apoc. 1:1-3) şi că, în
consecinţă, ea trebuie să fie înţeleasă de poporul lui Dumnezeu
suficient ca să le arate poziţia lor în lume şi în istoria lumii, precum
şi îndatoririle speciale care le sunt încredinţate.
VII.
Că istoria lumii începând cu datele clare din trecut,apariţia şi
căderea imperiilor şi cronologia şi succesiunea evenimentelor până la
aşezarea împărăţiei veşnice a lui Dumnezeu sunt prezentate în numeroase
lanţuri profetice şi că aceste profeţii sunt acum pe deplin împlinite,
mai puţin scenele finale.
VIII. Că
doctrina convertirii lumii şi a unui mileniu temporal este o iluzie a
acestor zile din urmă, gândite special pentru a-i adormi pe oameni
într-o stare de siguranţă înşelătoare, doar ca să fie surprinşi apoi de
ziua măreaţă a Domnului care vine ca un hoţ în noapte (1Tesal. 5:3); că a
doua venire a lui Hristos trebuie să preceadă, nu să urmeze mileniului;
că până când Domnul va apărea, puterea papală, cu toate nelegiuirile
ei, va continua să lucreze (2Tesalon. 2:8), că grâul şi neghina vor fi
amestecate (Matei 13:29.30.39) şi că oamenii răi şi înşelătorii vor
merge din rău în mai rău, după cum declară cuvântul lui Dumnezeu în
2Tim. 3:1,13.
IX. Că greşeala
adventiştilor din 1844 este în legătură cu natura evenimentului care a
avut loc, nu cu momentul lui; că nu ne este dată nici o perioadă
profetică care să se întindă până la a doua venire, dar că cea mai lungă
perioadă menţionată în Biblie, aceea de 2300 de seri şi dimineţi din
Daniel 8:14, s-a terminat în 1844 şi ne-a descoperit un eveniment numit
curăţirea sanctuarului.
X. Că sanctuarul
noului legământ este Templul lui Dumnezeu din ceruri, despre care Pavel
vorbeşte în Evrei începând cu capitolul 8 şi în care slujeşte Domnul
nostru ca Mare Preot; că acest Sanctuar este modelul care i-a fost
arătat lui Moise şi că lucrarea Domnului este adevărata lucrare de preot
pe care modelul mozaic îl folosea în vechea dispensaţiune (Evrei 8:1-5
etc.), că acesta şi nu pământul este sanctuarul care trebuie curăţat la
sfârşitul celor 2300 de seri şi dimineţi sau zile; curăţirea înseamnă,
ca şi în modelul mozaic, intrarea marelui preot în locul prea sfânt
pentru a încheia lucrarea prin înfăptuirea ispăşirii şi îndepărtarea
păcatelor din sanctuar care fuseseră transferate asupra lui prin
slujirea din prima încăpere a sanctuarului, locul sfânt (Lev.16; Evrei
9:22,23) şi că această lucrare care a început în 1844, constă în
ştergerea reală a păcatelor păcătoşilor (Fapte 3:19) şi se face într-un
timp scurt, dar nespecificat undeva, la încheierea căruia lucrarea de
mijlocire pentru lume se va încheia şi atunci va avea loc a doua venire a
lui Hristos.
XI. Că cerinţele morale
ale lui Dumnezeu sunt aceleaşi pentru toţi oamenii din toate timpurile;
că acestea sunt prezentate pe scurt în poruncile rostite de Iehova pe
Sinai, scrise pe table de piatră şi aşezate în chivot, care era numit în
consecinţă“chivotul legământului” (Num.10:33; Evrei 9:4); că această
lege este neschimbătoare şi veşnică, fiind o transcriere a tablelor
depozitate în chivotul adevăratului sanctuar de sus, care este de
asemenea şi din acelaşi motiv, numit “chivotul legământului lui
Dumnezeu”, pentru că în timpul sunetului celei de-a şaptea trâmbiţe ni
se spune că “Templul lui Dumnezeu, care este în cer, a fost deschis: şi
s-a văzut chivotul legământului Său, în Templul Său.” (Apoc. 11:19).
XII.
Că porunca a patra a acestei legi ne porunceşte să păzim ziua a şaptea
în fiecare săptămână, zi numită în prezent Sâmbătă, să ne abţinem de la
propria lucrare, dar să ne ocupăm de lucrurile sacre şi datoriile
religioase; că acesta este singurul Sabat cunoscut în Biblie, fiind ziua
care a fost aşezată deoparte mai înainte ca Paradisul să fie pierdut
(Gen. 2:2-3) şi va fi serbat în Paradisul restabilit (Isaia 66:22-23);
că motivele pe care a fost întemeiată instituţia Sabatului aparţin doar
zilei a şaptea şi ca atare ele nu se aplică nici unei alte zile şi că
termenul Sabat evreiesc, aplicat zilei a şaptea, şi Sabat creştin,
aplicat primei zile a săptămânii, sunt doar termeni omeneşti, nebiblici,
falşi în semnificaţia lor.
XIII. Că
omul fărădelegii, papalitatea, s-a încumetat să schimbe vremile şi legea
(legea lui Dumnezeu, Dan. 7:25) şi a înşelat aproape toată
creştinătatea cu privire la porunca a patra, de aceea noi credem
profeţia referitoare la o reformă care trebuie realizată printre cei
credincioşi chiar înaintea revenirii lui Hristos (Isaia 56:1,2; 1Petru
1:5; Apoc. 14:12, etc).
XIV. Că urmaşii
lui Hristos ar trebui să fie un popor deosebit, neumblând după lucrurile
lumii acesteia, nici conformându-se ei, neiubind plăcerile sau
nebuniile lumii în diferitele ei forme, după cum spune apostolul Iacov
în cap.4:4 “Nu ştiţi că prietenia lumii este vrăjmăşie cu Dumnezeu?” şi
după cum a spus Isus “Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni... Nu puteţi
sluji lui Dumnezeu şi lui Mamona” (Matei 6:24).
XV.
Că Scripturile insistă asupra simplităţii şi modestiei în îmbrăcăminte
ca un semn proeminent al uceniciei în cei care mărturisesc a fi urmaşii
Celui ce a fost “blând şi umil cu inima”, că purtarea de aur, perle şi
ornamente scumpe sau orice altceva menit doar să înfrumuseţeze persoana
şi să cultive mândria inimii fireşti trebuie îndepărtate, conform
Scripturii (1Tim.2:9,10; 1Petru 3:3,4).
XVI.
Că mijloacele pentru susţinerea lucrării Evangheliei între oameni ar
trebui obţinute din dragoste pentru Dumnezeu şi semeni, nu prin loterii
bisericeşti sau ocazii destinate distracţiei sau îngăduirii apetitului
celui păcătos, cum ar fi bazarurile filantropice, sărbătorile,
dineurile, operele de binefacere şi orice alte convenţii sociale care
sunt o ruşine pentru pretinsa biserică a lui Hristos; că proporţia din
venituri cerută celor din zilele noastre nu poate fi mai mică decât cea
cerută celor din vechime, ci este la fel ca cea oferită de Avraam (ai
cărui copiii suntem noi, dacă suntem ai lui Hristos, Gal. 3:29) lui
Melhisedec (un simbolul al lui Hristos) atunci când i-a dat a zecea
parte din tot (Evrei 7:14); zecimea este a Domnului (Lev.27:30) şi la
această zecime din venitul oricui trebuie adăugate daruri de către cei
ce pot oferi daruri pentru susţinerea Evangheliei (2Corint.9:6;
Maleah.3:8-10).
XVII. Că inima firească
este în vrăjmăşie cu Dumnezeu şi legea Sa, această vrăjmăşie poate fi
înlăturată doar printr-o transformare radicală a caracterului, o
schimbare a nelegiurii cu principii sfinte, că această transformare
urmează pocăinţei şi credinţei şi este lucrarea specială a Duhului Sfânt
şi înseamnă regenerare sau transformare.
XVIII.
Că din moment ce toţi am încălcat legea lui Dumnezeu şi nu mai putem
prin propriile eforturi să ne supunem cerinţelor Sale drepte, toţi
suntem dependenţi de Hristos în primul rând pentru îndreptăţire faţă de
păcatele noastre trecute, iar în al doilea rând, pentru ajutor ca pe
viitor să trăim în armonie cu Legea Sa cea sfântă.
XIX.
Că Duhul lui Dumnezeu a fost promis să se manifeste pe sine (itself) în
biserică prin anumite daruri, amintite în special în 1Corint. 12 şi
Efeseni 4; că aceste daruri n-au fost menite să înlocuiască Biblia sau
să fie aşezate deasupra ei, aceasta fiind suficientă ca să ne facă
înţelepţi pentru mântuire, dar nici că Biblia va lua locul Duhului
Sfânt; că, prin enumerarea diferitelor sale (its) moduri de operare,
acel Duh s-a îngrijit de propria (its) sa existenţă alături de poporul
lui Dumnezeu până la sfârşitul timpului, pentru a conduce la înţelegerea
acelui cuvânt pe care l-a inspirat, pentru a convinge de păcat şi
pentru a efectua schimbarea din inimă şi viaţă; şi că cei care îi refuză
Duhului locul şi lucrarea sa (its), neagă deschis acea parte a Bibliei
care îi (it) atribuie această lucrare şi poziţie.
XX.
Că Dumnezeu, în conformitate cu procedurile Sale neschimbătoare faţă de
neamul omenesc, a trimis o solie referitoare la apropiata revenire a
lui Hristos; şi că această lucrare este simbolizată prin trei solii din
Apocalipsa 14, ultima arătând lucrarea de reformă asupra legii lui
Dumnezeu, ca poporul Său să facă o pregătire completă pentru acel
eveniment.
XXI. Că timpul curăţirii
sanctuarului (vezi punctul X), sincronizat cu timpul proclamării celei
de-a treia solii (Apoc.14:9.10) este un timp al judecăţii de cercetare,
la început avându-se în vedere cei morţi, iar apoi, la sfârşitul
timpului de probă, avându-se în vedere cei vii, pentru a hotărî cine
dintre miliardele de persoane care acum dorm în ţărâna pământului sunt
vrednici de prima înviere şi cine dintre mulţimile de oameni care se
află în viaţă sunt vrednice de trasformare instantanee - hotărâri care
trebuie luate înainte ca Domnul să apară.
XXII.
Că mormântul, către care ne îndreptăm toţi, exprimat prin cuvântul
ebraic sheol şi cuvântul grec hades este un loc ori condiţie în care nu
există lucrare, dorinţă, înţelepciune sau cunoştinţă (Ecles. 9:10).
XXIII.Că
starea la care suntem reduşi prin moarte este una a tăcerii,
inactivităţii şi lipsei totale de cunoştinţă (Ps.146:4; Ecles.9:5,6;
Dan. 12:2).
XXIV. Că din acest loc al
prinsorii, mormântul, omenirea va fi eliberată printr-o înviere
trupească; cei neprihăniţi având parte de prima înviere, care va avea
loc la a doua venire a lui Hristos; cei răi, la a doua înviere, care va
avea loc după o mie de ani după prima (Apoc. 20:4-6).
XXV.
Că la ultima trâmbiţă, credincioşii care se află în viaţă vor fi
schimbaţi într-un moment, într-o clipeală de ochi, şi împreună cu
credincioşii înviaţi vor fi uniţi ca să-L întâmpine pe Domnul în văzduh,
ca să fie astfel pentru totdeauna cu Domnul (1Tes.4:16,17;
1Corint.15:51,52).
XXVI. Că cei deveniţi
de acum nemuritori sunt luaţi la ceruri, în Noul Ierusalim, casa
Tatălui, în care sunt multe locaşuri (Ioan 14:1-3), unde vor împărăţi cu
Hristos o mie de ani, judecând lumea şi îngerii căzuţi, adică vor
stabili pedeapsa care va fi executată asupra lor la sfârşitul celor o
mie de ani (Apoc. 20:4; 1Corint.6:2-3); că în timpul acesta pământul va
rămâne într-o stare dezolantă şi distrusă (Ieremia 4:23-27), descrisă,
ca la început, prin cuvântul grecesc abis (Gen.1:2) şi că aici Satana
este închis timp de o mie de ani (Apoc. 20:1-2) şi în final va fi
distrus aici (Apoc. 20:10; Maleahi 4:1); scena ruinei pe care a adus-o
în univers va fi locul prizonieratului său, iar în final locul execuţiei
sale finale.
XXVII. Că la sfârşitul
celor o mie de ani Domnul coboară cu poporul său şi Noul Ierusalim
(Apoc. 21:2), răii cei morţi vor fi înviaţi şi vor fi pe acest pământ
distrus, neînnoit încă, şi se va strînge în jurul cetăţii celor sfinţi
(Apoc. 20:9), dar focul va coborî de la Dumnezeul cerurilor şi îi va
nimici. Ei sunt apoi distruşi cu desăvârşire, rădăcină şi ramură
(Maleah.4:1), ajungând ca şi cum n-ar fi fost niciodată (Obadia 15,16).
În această distrugere veşnică din prezenţa Domnului (2Tesalonic.1:9) cei
răi vor recunoaşte “pedeapsa veşnică” rostită asupra lor (Matei 25:46)
care este moartea veşnică (Romani 6:23;Apoc. 20:14-15). Aceasta este
nimicirea celor răi, focul care îi consumă fiind focul pentru care
“cerurile şi pământul de acum sunt păzite şi păstrate...” care va topi
totul cu intensitatea sa şi va curăţa pământul de orice pată provocată
de păcat (2Petru 3:7-12).
XXVIII. Că un
pământ nou şi ceruri noi vor apărea prin puterea lui Dumnezeu din cenuşa
celui vechi, şi că pământul înnoit cu capitala sa, Noul Ierusalim, va
fi locuinţa veşnică a sfinţilor, locul unde neprihănirea va locui pentru
totdeauna (2Petru 3:13; Psalmi 37:11,29; Matei 5:5).”
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergere