Sfeşnicul este descris în Ex. 25,31-40, şi rapoartele Vechiului
Testament ne informează că în templul lui Solomon au fost aşezate zece
asemenea sfeşnice (2Cron. 4,7). Dar nu avem nici o informare directă
privitoare la simbolismul lor. Sfeşnicul avea o funcţie practică: să
facă lumină în prima încăpere a sanctuarului pentru slujbele preoţeşti.
Mulţi dintre comentatorii Bibliei se mulţumesc cu această funcţie
practică, fără a încerca să găsească corespondenţe şi dimensiuni
spirituale ale simbolismului probabil legat de sfeşnic. Alţii, însă,
sunt preocupaţi de similitudinea poruncii divine privitoare la
întreţinerea sfeşnicului, care arată asemănări vădite cu rostul şi
sensul celorlalte obiecte. “Porunceşte copiilor lui Israel să-ţi aducă
pentru sfeşnic undelemn curat de măsline tescuite, ca să ţină candelele
aprinse neîncetat. Aaron să-l pregătească dincoace de perdeaua
dinlăuntru, care este înaintea mărturiei, în cortul întâlnirii, pentru
ca să ardă neîncetat de seara până dimineaţa în faţa Domnului.
Acesta este o lege veşnică pentru urmaşii noştri. Să aşeze candelele în
sfeşnicul de aur curat, ca să ardă neîncetat înaintea Domnului” (Lev.
24,1-4).
Interpretarea simbolului legat de funcţia sfeşnicului, în parte depinde de înţelegerea termenului ebraic tamid = neîncetat. Termenul poate puncta şi alt sens: neîntrerupt, sau regulat, dar într-o succesiune întreruptă; se mai traduce şi prin: întotdeauna, în permanenţă, veşnic. În sinagogile de astăzi arde flacăra veşnică, numită ner tamid.
Comentatorii care înclină spre sensul unei regularităţi întrerupte , se
referă la prezicerea din text: de seara până dimineaţa care se afla
scris încă în alte trei fragmente similare: Ex. 27,21; 2Cron. 13,11;
1Sam. 3,3., din care reiese că lămpile ardeau numai noaptea. Iosephus
Flavius este reprezentantul opiniei iudaice, influenţată de mitologia
astrală babiloniană, conform căreia cele şapte braţe ale sfeşnicului ar
reprezenta cele şapte planete vizibile pentru ochiul liber (Antichităţi
iudaice, III, 7,7). Dar trebuie să respingem categoric orice speculaţie
cosmologică, deoarece cultul israelian poate fi înţeles numai de pe
poziţiile istoriei salvării.
Alţi teologi pun sensul termenului tamid în
legătură cu lămpile ce ard neîncetat şi argumentează că ele ardeau ziua
şi noaptea. Frazeologia folosită, “de seara până dimineaţa” vrea să
exprime că lămpile au fost aprinse iniţial seara, iar dimineaţa erau pregătite (Ex. 30,7-8), ceea ce ar însemna că fraza se referă la timpul şi nu la durata iluminării. În versetul 7 se foloseşte verbul iatab
= a fi bun, potrivit; la Hif il = a face bun a potrivi, a pregăti.
Astfel propoziţia exprimă faptul cert că dimineaţa lămpile trebuiau
pregătite, potrivite, probabil că li se puneau ulei şi se îndepărta
partea arsă a fitilurilor. În fiecare seară preotul“aşeza candelele. În
text se foloseşte Nif al-ul verbului alah, a se ridica. În
construcţia în care apare verbul, traducerea ar putea fi: “a face ca
flacăra să se ridice”. Oare, sensul textului ar fi că dimineaţa se
pregăteau candelele şi seara se aprindeau? În orice caz, atât seara, cât
şi dimineaţa ceva se făcea cu candelele! Concluzia unora este că se
ţineau constant în stare de iluminare. Punctul de vedere care intuieşte
în termenul tamid exprimarea arderii continue, este puternic sprijinit de forma artistică a
sfeşnicului. Sfeşnicul este privit ca un copac silizat, simbolizând,
probabil, pomul vieţii. Studiile recente făcute pe tema aceasta reafirmă
că forma sfeşnicului, ca o expresie a vieţii vegetale, este în armonie
cu “tema vieţii” prezentă oriunde în scrierile ebraice antice, sau de
altfel, este şi tema culturilor antice din Orientul Apropiat. Se
argumentează că în sanctuar, care era locuinţa lui Dumnezeu, tema vieţii
portretizată de menorah cu cele şapte braţe şi candelele care
ardeau simbolizau divinitatea însăşi. Aceasta, în locul imaginii unui
idol, cum s-au găsit în templele păgâne epocale, simbolizau Dumnezeirea
în sanctuarul israelit. Se sugerează ca o idee similară că lămpile care
ard pe sfeşnic ar fi un “rug aprins” convenţionalist, ca o imortalizare a
lui Dumnezeu cu Moise şi astfel, un simbol al lui IAHVEH.
Poziţii certe vin să susţină opinia că sfeşnicul simbolizează prezenţa
lui Dumnezeu, sau cel puţin unele aspecte sau caracteristici ale
Divinităţii.
(a). Viziunea despre sfeşnic dată lui Zaharia (Zah. 4,1-4).
Acest menorah
nu avea forma aceluia făcut pentru uzul tabernacolului. Dar avea şapte
candele, iar simbolismul lui a fost împrumutat în mod evident de la
sanctuar. Doi măslini alimentau prin nişte ţevi candelele cu ulei.
Uleiul simboliza Spiritul Sfânt şi accentul viziunii să cadă asupra
faptului că uleiul alimenta candelele fără vreo intervenţie umană. Solia
adresată lui Zorobabel care avea să facă faţă greutăţilor rezidirii
templului, a fost formulată în mod semnificativ: “….Nici prin putere,
nici prin tărie , ci prin Duhul Meu, - zice Domnul Oştirilor (v.6). a
fost un mesaj de asigurare că Dumnezeu va zădărnici obstacolele ridicate
de conducătorii naţiunii în realizarea planului divin privind Israelul.
Îngerul a şi explicat semnificaţia celor şapte candele ce ard pe
sfeşnic (menirah): “Aceşti şapte sunt ochii Domnului, care cutreieră
pământul” (v.10). Astfel, aici, candelele trebuiesc interpretate ca
reprezentând atotştiinţa şi omniprezenţa lui Dumnezeu.
Florilede migdal.
Forma artistică a braţelor folosea un motiv natural din vegetaţia vie,
floarea de migdal (Ex. 25,33). Numele ebraic al migdalului, soqed (se citeşte kame; khatuf: o) derivă literalmente pom veghetor, sau pom treaz,
deoarece este primul pom care “se trezeşte” în primăvară ,înflorind în
toiul iernii. În vedenia lui Ieremia, Domnul îl întreabă: “Ce vezi,
Ieremio? El a răspuns: “Văd un veghetor” (Ier. 1,11). Galaction traduce
în loc de veghetor, “creangă de migdal”. În original stă şoqed maqqel,
ce poate fi tradus atât prin “creangă veghetoare”, cât şi prin “creangă
de migdal”. Numele migdalului şi răspunsul lui Dumnezeu dau un joc de
cuvint în ebraică; Maqqel şoked ăniroeh….Ki şoked ăni a-l dobari,
laşsoto”. “Văd o ramură de pom veghetor….Căci eu veghez asupra
Cuvântului Meu, ca să-l împlinesc”. (Soked, cu kameţ khatuf= migdal,
şoqed, cu kholemparvum = este Qal participiu activ al verbului şakad:
traducerea corectă ar da încă un nume divin participial: “Eu sunt Veghetorul
asupra Cuvântului Meu, ca să-l împlinesc! “Cum migdalul care înfloreşte
în ianuarie, veghează asupra naturii, care este încă “moartă” în iarnă,
tot astfel în lumea păcatului şi a morţii singurul semn de viaţă este
Cuvântul lui Dumnezeu . În Cuvânt este viaţă, lumea poate muri, se poate
distruge, dar Cuvântul trăieşte, veghează, este treaz şi străjuind
deasupra morţii, va birui în final.
Dacă procedăm la sinteza diferitelor aspecte simbolice ale sfeşnicului, unind semnificaţia formei vegetale, tema vieţii,
cu semnificaţia migdalului (pom veghetor, pom treaz) şi luând în
considerare interpretarea dată de înger, celor şapte sfeşnice din
vedenia profetului Zaharia (ochii lui Dumnezeu ), putem trage
următoarele semnificaţii simbolice: sfeşnicul simboliza în primul rând
prezenţa lui Dumnezeu în sanctuar. El vroia să exprime pictural adevărul
că Dumnezeu este izvorul şi susţinătorul vieţii. El este Atotştiutorul,
Atotînţeleptul şi Veşnic-prezentul Dumnezeu, care veghează asupra
poporului Sau (Ps.121,3-4) şi asupra împlinirii precise a Cuvântului
Sau. Faptul că lămpile ardeau continuu ziua şi noaptea, în mod natural
trebuia să exprime acest sens simbolic al sfeşnicului.
(b). În Noul Testament alte aspecte simbolice ale sfeşnicului.
Asemenea
celor şapte sfeşnice văzute de Zaharia, Ioan descrie în Apocalipsa că
el a văzut tronul ceresc al lui Dumnezeu, şi “înaintea scaunului de
domnie ardeau şapte lămpi de foc, care sunt cele şapte duhuri ale lui
Dumnezeu” (4,5). Contextul din Apoc. 1,4.5 asociază cele şapte duhuri cu
Tatăl şi cu Hristos, ca egală sursă a harului şi a păcii, şi dă de
înţeles că ele reprezintă Duhul Sfânt. Folosirea numărului de şapte,
probabil, exprimă simbolic desăvârşirea Lui. Cele şapte “lămpi” sau
“torţe” din faţa tronului lui Dumnezeu, trebuiau să fie similare cu
sfeşnicul cu şapte braţe din sanctuarul israelit, şi cu cele şapte
sfeşnice din Apoc. 1,20: “Cele şapte sfeşnice, sunt şapte Biserici”. În
cazul acesta, instrucţiunea că sfeşnicul să fie făcut din “aur bătut” şi
nu turnat, are o semnificaţie simbolică specifică: aurul reprezentând o
realitate divină, exprimă ideea că biserica nu este o instituţie
omenească, ci una divină, reprezentând Trupul lui Hristos, care datorită
încercărilor şi a loviturilor pe care le primeşte în cursul istoriei ei
multimilenare, va trebui să înflorească şi să devină în mod virtual,
lumina lumii. (Mat.5,14-16).(Wilhelm Moldovan)
”Despre
Hristos se spune că El umblă în mijlocul sfeșnicelor de aur. În felul
acesta, este simbolizată legătura Sa cu bisericile. El este într-o
continuă legătură cu poporul Său. El cunoaște adevărata stare a lor. El
observă rânduiala, pioșenia, cum și predarea lor. Deși El este Mare
Preot și Mijlocitor în Sanctuarul de sus, El este totuși reprezentat ca
umblând în sus și în jos în mijlocul bisericilor Sale de pe pământ. Cu o
neobosită veghere și o neîntreruptă atenție, El veghează să vadă dacă
lumina vreuneia dintre santinelele Sale arde slab sau strălucitor. Dacă
luminile sfeșnicului ar fi lăsate numai în grija omului, flacăra
plăpândă s-ar micșora și s-ar stinge; însă El este adevăratul străjer al
casei Domnului, adevăratul păzitor al curților templului. Grija Lui
continuă, cum și harul Său susținător alcătuiesc izvorul vieții și
luminii.”{FA 586.1}
„Îngerului Bisericii din Efes
scrie-i: «Iată ce zice Cel ce ține cele șapte stele în mâna dreaptă și
Cel ce umblă prin mijlocul celor șapte sfeșnice de aur, Știu faptele
tale, osteneala ta și răbdarea ta, și că nu poți suferi pe cei răi; că
ai pus la încercare pe cei ce zic că sunt apostoli și nu sunt, și i-ai
găsit mincinoși. Știu că ai răbdare, că ai suferit din pricina Numelui
Meu și că n-ai obosit. Dar ce am împotriva ta, este că ți-ai părăsit
dragostea dintâi. Adu-ți dar aminte de unde ai căzut; pocăiește-te, și
întoarce-te la faptele tale dintâi. Altfel, voi veni la tine, și-ți voi
lua sfeșnicul din locul lui, dacă nu te pocăiești.» Apocalipsa 2,1-5. În
aceste versete sunt rezumate condițiile împăcării cu Dumnezeu. Prima
experiență a Bisericii din Efes a condus-o la fapte bune. Dumnezeu se
bucura de faptul că Biserica Sa reflecta lumina cerească dezvăluind
spiritul lui Hristos prin iubire și milă. Dragostea care se afla în
inima lui Hristos, dragostea care L-a determinat să se dea pe Sine
însuși ca jertfă pentru omenire și să sufere cu răbdare învinuirile
oamenilor, până acolo încât să fie numit demon, dragostea care L-a
îndemnat să facă vindecări nemaipomenite în timpul lucrării Sale —
aceasta a fost dragostea care trebuia să se descopere în viețile
urmașilor Lui.”{GA 7.1}
Se va afla, în ziua
răsplătirii finale, că Dumnezeu cunoaște pe fiecare pe nume. Există un
martor nevăzut al fiecărei acțiuni din viață. „Știu faptele tale”, spune
Acela care umblă „în mijlocul celor șapte sfeșnice de aur”. Se știe ce
ocazii au fost desconsiderate, cât de neobosite au fost eforturile
Bunului Păstor de a-i căuta pe aceia care rătăceau pe căi strâmbe,
pentru a-i aduce înapoi pe calea siguranței și a păcii. Din nou și din
nou, El a făcut ca lumina adevărului Său să strălucească pe calea lor
pentru ca ei să poată vedea primejdia și să scape. Dar ei merg înainte
și tot înainte, pe calea cea largă, glumind și bătându-și joc, până
când, în cele din urmă, timpul lor de probă se va încheia. Căile lui
Dumnezeu sunt drepte și egale; și atunci când se pronunță sentința
împotriva acelora care sunt găsiți în lipsă, fiecare gură va amuți.{5M
435.2}
Nu există nici o scuză pentru ca viața și
credința comunităților noastre să fie atât de amorțită și de slabă.
„Întoarceți-vă la Cetățuie, prinși de război, plini de nădejde!”
(Zaharia 9, 12). Există putere pentru noi în Hristos. El este apărătorul
nostru înaintea Tatălui. El trimite solii Săi în toate părțile
stăpânirii Lui pentru a face cunoscut poporului Său voința Sa. El umblă
în mijlocul bisericii Sale. El dorește să-i sfințească, să-i înalțe și
să-i înnobileze pe urmașii Săi. Influența acelora care cu adevărat cred
în El va fi ca o mireasmă de viață în lume. El ține stelele în mâna Sa
cea dreaptă și vrea ca prin aceștia lumina Sa să strălucească în lume.
În felul acesta, El dorește să pregătească pe poporul Său pentru o
treaptă mai înaltă de slujire în biserica de sus. El ne-a dat o mare
lucrare de făcut. Să o facem în chip desăvârșit și cu hotărâre. Să
arătăm prin viața noastră ce a făcut adevărul pentru noi.{6M 418.2}
„Cel ce umblă prin mijlocul celor șapte sfeșnice de aur” (Apocalipsa 2, 1).
Textul
acesta arată legătura Domnului Hristos cu biserica Sa. El umblă în
mijlocul bisericii Sale pe toată lungimea și lățimea pământului. El o
cercetează cu mult interes pentru a vedea dacă se află în acea stare
spirituală care poate face să propășească împărăția Lui. Hristos este de
față în fiecare adunare a bisericii Sale. El cunoaște pe fiecare
persoană care e în legătură cu lucrarea Sa. Îi cunoaște pe aceia a căror
inimă El o umple cu uleiul sfânt, pentru ca ei să-l poată da și altora.
Aceia care duc mai departe, în mod credincios, lucrarea lui Hristos în
lumea noastră, reprezentând în cuvânt și faptă caracterul lui Dumnezeu,
îndeplinind scopul lui Dumnezeu pentru ei, sunt foarte scumpi înaintea
Lui. Hristos are plăcere de ei, ca un om care are plăcere de o grădină
îngrijită și de parfumul florilor pe care le-a sădit. {6M 418.4}
Hristos
îi trimite pe solii Săi în oricare parte a domeniului Său, ca să le
facă cunoscut servilor Săi voința Sa. El umblă în mijlocul bisericii
Sale. El dorește să-i sfințească, să-i înalțe și să-i înnobileze pe
urmașii Săi. Influența acelora care cred în El va fi în lume o mireasmă
de viață spre viață. Hristos ține stelele în mâna Sa dreaptă și este
scopul Său acela de a face ca lumina Sa să lumineze, prin ei, în lume.
În felul acesta, El dorește să-Și pregătească poporul pentru o slujire
mai înaltă în biserica de sus. El ne-a dat o mare lucrare de făcut. Să o
facem în mod credincios. Să arătăm în viața noastră ce poate face harul
dumnezeiesc pentru omenire.{8M 23.3}
În timp ce
Domnul Isus slujește în adevăratul sanctuar de sus, prin Duhul Său cel
Sfânt, El lucrează prin mesagerii de pe pământ. Aceste unelte vor
îndeplini mai multe lucruri decât pagina tipărită, dacă vor porni în
spiritul și puterea lui Hristos. Domnul Hristos va lucra prin slujitorii
Săi, umplându-i cu Duhul Său și îndeplinind astfel față de ei
făgăduința: “Iată, Eu sunt cu voi până la sfârșitul veacului” (Matei 28,
20). {SS544.4}
“În timp ce Isus slujeşte în
Sanctuarul de sus, El este, prin Duhul lui cel Sfânt, şi slujitor în
biserica de pe pământ. Pentru ochiul fizic, El este departe, dar de fapt
se împlineşte fãgăduinţa pe care El a dat-o la înălţare: "Iată că Eu
sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul veacului" (Mat. 28,20).
În timp ce slujitorii Lui mai mici primesc putere de la El, prezenţa Lui
întăritoare este totdeauna cu biserica Lui.” (DA 166)
„Cum
se împacă Templul lui Dumnezeu cu idolii? Căci noi suntem templul
Dumnezeului celui viu, cum a zis Domnul: «Eu voi locui și voi umbla în
mijlocul lor; Eu voi fi Dumnezeul lor, și ei vor fi poporul Meu». De
aceea: «Ieșiți din mijlocul lor și despărțiți-vă de ei, zice Domnul, nu
vă atingeți de ceea ce este necurat și vă voi primi. Eu vă voi fi Tată
și voi îmi veți fi fii și fiice, zice Domnul cel Atotputernic”. 2
Corinteni 6:16
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.